7 listopada 2014

Mleko makowe

Mleko makowe wielu osobom kojarzy się z "Grą o tron", dla mnie mak oznacza wapń. To jest niesamowite jaką potęgę mają te maleńkie niepozorne ziarenka. Ok. 3/4 szklanki maku (100g) pokrywa nasze całodzienne zapotrzebowanie na wapń, także zachęcam do włączania go do codziennego menu, nie tylko przy okazji Świąt. Najbardziej korzystne jest spożywanie go w postaci past czy mleka, które chcę dzisiaj pokazać. Jak smakuje mleko makowe? Jest aromatyczne, naturalnie słodkie, tłuste i delikatnie goryczkowate, w moim odczuciu pyszne!



Na zdjęciu poniżej na pierwszym planie widać mak biały, u nas znany głównie z rogali świętomarcińskich, natomiast w kuchni indyjskiej jest używany w potrawach curry w celu ich aromatyzowania i zagęszczania.




Składniki
szklanka maku
2 szklanki gorącej wody


Wykonanie
Mak wsypuję do młynka do kawy (ta ilość na dwa razy) i mielę chwilę potrząsając aż ziarna ściemnieją i staną się lekko wilgotne, Przekładam masę do garnka, zalewam wodą i odstawiam na 2 - 3 godziny. Następnie przelewam przez sitko wyłożone podwójnie złożoną gazą do miski i porządnie wyciskam. Wykorzystuję od razu lub przechowuję krótko w lodówce w zamkniętym słoiczku. Wytłoczyny wykorzystujemy np jako dodatek do owsianki, past czy ciastek. Mleko po odstaniu rozwarstwia się, przed użyciem wystarczy je zamieszać.

Oceń przepis:

23 komentarze:

  1. Z ciemnego wyszło mi gorzkawe, muszę spróbować z białego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, jest nieco goryczkowate, ale wciąż pyszne :)

      Usuń
    2. A z jakiego maku robiłyście? Bo ja kupuję mak sypki z cukierni (na wagę) gdzie mam pewność, że jest świeży i mleko wyszło słodkie bez żadnej goryczki. Z tego co zauważyłam mak z torebek jest gorzki.

      Usuń
  2. Mi kojarzy się z grą o tron i wapniem jednocześnie. ;-) Orientujesz się ile wapnia ma takie mleko? Wiem, ile ma sam mak, ale przypuszczam, że obróbka i fakt, że wytłoczyny są oddzielnie (zakładając, że niekoniecznie je zjemy później) trochę tego wapnia pozbawia (?).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam zielonego pojęcia :) ale na pewno dużo, poza tym nie samym makiem człowiek żyje; są orzechy, migdały, brokuły, brukselka, tofu, fasola itd.

      Usuń
  3. Tak, tak mak to jest Champion w ilosci wapnia. I szczerze, nie kazdy o tym wie.A szkoda.A mleczko lubie i robie.Pycha.

    OdpowiedzUsuń
  4. ae proste! a ja mam dużo eko maku. robię:)

    OdpowiedzUsuń
  5. a te mleko Asiu, tak używasz do picia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja nie pijam mleka tak ze szklanki, ale do koktajlu nada się wyśmienicie :)

      Usuń
    2. A to do koktajli , a np. jakich?

      Usuń
  6. Można namoczyć na noc mak, wtedy będzie mniej gorzki.

    OdpowiedzUsuń
  7. nie miałam okazji jeszcze takiego pić, ale od razu jak zobaczyłam, już wiem, że zrobię! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi bardzo ciekawie, ale nie wiem czy by mi się chciało, zwłaszcza że mleka roślinne jakoś niezbyt mi wychodzą ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. A to nie takim mlekiem pojono kiedys dzieci, zeby grzecznie sply?

    OdpowiedzUsuń
  10. Muszę koniecznie przygotować, będę się czuła jak maester z GoT : D

    OdpowiedzUsuń
  11. W moim menu jest mleko owsiane i migdałowe, czas dołączyć i makowe. A przepisy na pasty się u Ciebie pojawią? Byłabym wdzięczna.:)

    OdpowiedzUsuń
  12. dziś popełniłam Twoje mleko aczkolwiek moje jest makowo kokosowe,tj. 2szkl.maku i pol szklanki wiorkow kokosowych. mak z wiorkami zostal zblendowany po czym zalany 3 szklankami wrzatku.odstał swoje dwie godziny po czym calość jeszcze raz do blendera a potem przez scierke.piję wlaśnie kawę z mlekiem.Matko kochana to jest fantastyczne !!!!

    OdpowiedzUsuń
  13. dodam że wytrzymanie 2 godzin do łatwych nie należało.dziekuje za inspiracje. cześć mleka pójdzie do bulek dziś wieczorem
    Dziękuje Ci za inspiracje

    OdpowiedzUsuń
  14. W moim rodzinnym domu mleko makowe przygotowuje się zawsze na Wigilię. To tradycja pochodząca z Wilna.

    OdpowiedzUsuń
  15. A jakbym przygotowała na noc takie mleko makowe by rano roczniakowi zrobić na nim kaszkę jaglaną to myślicie będzie ok i nie zaszkodzi?

    OdpowiedzUsuń
  16. Czy takie mleko można np zamrażać?

    OdpowiedzUsuń